Каква интерактивна дъска да изберем за нашето учебно заведение?
Kакто при всички технологии, изборът на конкретен модел и марка интерактивна дъска се свежда до конкретни нужди, предпочитания и финансови възможности. Независимо от конкретния модел обаче, общият елемент за всички дъски е, че картината се изобразява с помощта на проектор. Разликите са главно в механизма за регистрация на положението на стилуса (маркер, писалка, показалка … обикновено това е специален електронен молив, с който се пише на дъската). Има различни варианти за това, но основните разпространени технологии са две: сензорна и електромагнитна.
Идеята на тази публикация не е да описва технологии за изработка на интерактивни дъски и различните модели на производителите. Идеята на тази публикация е да Ви помогне при избора на интерактивна дъска за Вашето учебно заведение.
За съжаление при покупката на интерактивна дъска водещ е принципът „по-евтиното може и да не е по-добро, но все ще върши работа“. Възвръщаемост на инвестицията ще има, ако има реална употреба на устройството. Интеркативните дъски от най-нисъл клас обаче биха могли сериозно да затруднят работата на учителя (да се налага да си подготвя уроците в училище, защото лицензът позволява софтуера да се използва на един компютър, да изисква настройки и подготовка, която „изяжда“ междучасията …) и в крайна сметка да се стигне до там, че той изобщо да не използва интерактивната дъска в своите часове.
Когато обаче са осигурени средства за повече от една интерактивна дъска, идва въпросът: „Ако имаме еднакви модели интерактивни дъски, лесно ли ще се поддържат, лесно ли ще се обучат колегите и ще могат ли да си помагат или … разнообразието от ресурси за различните дъски подсказва ли полезността от различните такива“?
На тези и други въпроси ще се опитам да отговоря в следващите няколко реда, като в края на публикацията има чек-карта, която може да предложите на търговците, когато Ви предлагат определена марка и модел интерактивна дъска.
1. Софтуерът с който разполага интерактивната дъска предоставя, ли възможност за създаване на урочно съдържание?
Софтуерите за интерактивна дъска са два типа.
- Софтуер за създаване и промяна на съдържанието? Този софтуер ще Ви позволи да създавате урочно съдържание. То може да е подобно на презентация, но с възможност за интеракция с обектите в него – промяна в позицията на даден обект, свързане, хипервръзки и много други. Този вид софтуер ще Ви даде възможност да създавате задачи от раличен тип, персонализирани за съответния клас или група. Този софтуер е за предпочитане пред този, който ще Ви даде само възможност за презентиране.
- Софтуер за презентиране? Софтуерите от този тип имат възможност да проектират на основен слой програмата, с която работите (MS PowerPoint, MS Word или друго приложение) и на слой над него да използвате прости инструменти като молив, гума, линия. Този вид софтуер обикновено не позволява вмъкването на външни изображия, аудио и видео файлове … Това означава, че за да използвате дъската, ще имате нужда и от друг софтуер, чрез който да представите учебното съдържание.
2. На какъв език е софтуерът за интерактивната дъска
- На български. За предпочитане е от преподаватели, които не са преминали чуждоезиково обучение и/или не преподават чужд език. С интерактивната дъска можем да приспособяваме всеки от стиловете на преподаване и можем да подкрепяме целия клас, малки групи или да прилагаме персонализирано учене но … ако това ни струва прекалено големи усилия и едно от тях е преодоляването на езиковата бариера, ще използваме ли редовно и ефективно интерактивната дъска?
- Чужд език. Колко от колегите, които ще работят с интерактивната дъска, няма да имат притеснения от работата си със софтуер с чуждоезикова версия?
3. Какво е лицензионното споразумение за софтуера, което приемате, закупувайки дадена интерактивна дъска?
Това е един от най-често срещаните проблеми, с които се сблъскват учителите, след като вече е закупена интерактивната дъска.
- Един лиценз за един компютър (3-5 станции)?Много често се оказва, че софтуерът е предназначен за определен брой потребители (инсталации). Ограничението идва от факта, че един лицензен ключ позволява инсталацията на един до пет компютъра. В този случай поне една от инсталациите се прави на училищните компютри, а останалите се предоставят на някой от учителите. Всички останали, ако искат да използват интерактивната дъска, ще трябва да останат в училище, за да си подготвят учебните материали на компютъра, на който има инсталация. А ако той в момента е зает …? А как ще се подготвят учениците, ако нямат достъп до учебните материали, подготвени с този софтуер?
- Лицензът позволява ли софтуерът за интеркативната дъска да бъде използван на терминални компютърни станции? Ако софтуерът не позволява използването му на терминални компютърни станции, ще се наложи да помислите за друг вариант, чрез който ще може да споделите учебните ресурси, подготвени за работа с интерактивната дъска. Решение в такива случаи е да подготвите дублираща презентация или друг ресурс, но това би Ви отнело двойно повече време за подготовка.
- Достъпен за всички учители работещи в учебното заведение? Освен че може да презентира информации и идеи, софтуерът за интерактивна дъска позволява на учители и ученици да реорганизират или редактират материали и да оценяват резултати. Това би било възможно само в случаите, когато всички имат свободен достъп до софтуера и учебните материали, подготвени с него.
4. Какъв тип е дъската, която Ви предлагат?
- Сензорна (резистивна) технология:
- На базата на сензорни електроди. Резистивната технология предоставя възможност за контрол над компютърни приложения, управлявани с пръстите на ръката или предмет – стилус, безцветна писалка (изписан маркер), показалка и др. Недостатък – цената им е все още неоправдано висока за учебни заведения.
- С инфрачервена светлина (IR – infrared). Инфрачервената технология позволява на този тип дъски да използват не само гладки повърхности (учебни дъски) за взаимодействие с обектите, но и други материи като прожекционни екрани, стени и др. Недостатък е силната им чувствителност към ярката светлина и топлинни източници.
- Комбинация от инфрачервена светлина и ултразвук. Работата с този тип интерактивни дъски изисква специален стилус, който при допир излъчва ултразвук и инфрачервена светлина. На повърхността на дъската или устройстовото има сензори, които улавят тези сигнали и по този начин опрделят местоположението на стилуса спрямо интерактивната площ на дъската. Синхронизирането на двете технологии придава стабилност и сигурност при работата с on-line и desktop приложения.
- Голяма част от интерактивните дъски, които се управляват без наличието на окабеляване, т.е. без свързващ кабел с компютър, са изградени на базата на micropoint технологията. Същността на този тип технология е наличието на невидими с невъоръжено око сензорни камери в стилуса, чрез които се определят координатите на точките за докосване към дъската. Свързаният със сензорните камери Bluetouth-предавател предава координатите на точката на контакт към компютъра, той, от своя страна, след като регистрира сигнала от стилуса, обработва информацията и я изпраща отново чрез Bluetouth към интерактивната дъска. Основен недостатък на тази технология е забавената реакция на дъската спрямо движението на стилуса върху интерактивната дъска.
- Електромагнитна технология:
- Технология на базата на електромагнитна матрица. Този тип технология, както и комбинираната технология от използване на инфрачервена светлина и ултразвук, изисква използването на специален стилус. Същата технология се използва при безжичните таблети и интерактивни панели, чрез които може да се управлява електронно съдържание от разстояние. Основен плюс на този тип технология е, че устройствата са изключително икономични – те не консумират енергия от електрическата мрежа, тъй като може да се свържат чрез USB порт към преносим или настолен компютър и да се захранват оттам. Минус – цената!
- Капацитивна (touch). Touch технологията позволява контролирането на интерфейса с помощта на пръстите на ръката, като мястото на контакт се определя от промяната в електрическия капацитет на повърхността на дъската. Една част от интерактивните дъски, изградени на базата на капацитивната технология, могат да разпознават множество докосвания (multi touch), което ги прави удачен инструмент за екипна работа. Вече има и евтини решения, които комбинират капацитивната технология с обикновена бяла ученическа дъска. Недостатък при комбинирането обаче е необходимостта от залепването на пластмасови ленти върху прожекционната област на бялата дъска, които могат да пречат, когато не се използва бялата дъска за интерактивна. Интеракцията не е в писането с пръсти върху дъската, а в това какво интелектуално взаимодействие предизвиква тя между преподаващия и обучаемия.
5. Какво включва цената?
Лоша практика е при закупуването на интеркативната дъска за работа с нея да се разчита единствено на обучението, проведено от търговеца. Това, с което може да ви помогне той, е единствено да Ви покаже какви са основните функции на отделните инструменти от софтуера.
Тенденцията от проектно базирано обучение към проблемно и към обучение, изискващо повече изследователски труд в класната стая, става различна и организацията на класа се видоизменя по естествен начин, когато в класната стая има интерактивна дъска. Как търговецът може да Ви помогне в това? Как ще Ви помогне с методическата подготовка? Разчитайте на сертифицирани организации и институции за това. Разчитайте на колеги, които имат не само опит при работата с интерактивна дъска, но разполагат и с опит при използването ѝ в класната стая.
По отношение на цената на интерактивната дъска уточнете какво включва тя. Ако не разполагате с мултимедиен проектор, знайте, че ще Ви е необходим! Ако ще монтирате проектора на тавана, ще трябва да предвидите стойка за това, както и допълнителен комплект захранващ и информационен кабел.
- първоначалната стойност на оборудването;
- инсталация;
- инфраструктура:
- проектор;
- стойка;
- захранващи кабели;
- информационни кабели;
- кабелни канали;
- интернет свързаност…
- първоначално обучение;
- продължаващо професионално развитие.
6. Използваният от Вас софтуер за интерактивна дъска изисква ли платено обновяване и поддръжка?
Обновяването на голяма част от софтуерите за интерактивна дъска не изискват финансови ангажименти от страна на образователната институция. Все още обаче има търговци, които си позволяват да включват в договорите за покупко-продажба и това условие. Съвет: не се ангжирайте с подобни решения – има достатъчно други марки и модели интерактивни дъски, които предосатвят безплатно обновяване на софтуера, с който работят.
- Изисква ли се платен абонамент за използване на софтуера към доставчика и/или производителя на интерактивната дъска?
- Обновяването на софуера свързано ли е с финансови ангажименти към доставчика и/или производителя на интерактивната дъска?
7. Какво и колко е гаранционното и извънгаранционно обслужване?
Изисквайте минимум две години гаранция за хардуера, който купувате. Ако търговецът не може да ви осигури подобна гаранция – потърсете друг. Транспортирнато на стационарните дъски до търговеца в случай на повреда в гаранционния период може да е сериозен разход. Съобразете това и го включете към ангажимента на търговеца в договора за покупко-продажбана интерактивната дъска.
- Кой поема разходите по транспорта на стоката, ако дефектира по време на гаранционното обслужване?
- За колко време се изпълнява гаранцията?
- Предоставя ли се за временно ползване интерактивна дъска във времето, когато дефектиралата е на ремонт?
8. Може ли да прехвърляте авторско и/или имуществено право на създаденото от Вас урочно съдържание над трети лица?
Закупувайки интеркативна дъска, изисквайте от търговеца преведено лицензионно споразумение за софтуера, което ще приемате, закупувайки дъската. В него е описано какви са условията и има ли такива при споделянето на ресурси, създадени със съответния софтуер. За отбелязване е, че има и лицензи, които позволяват инсталирането на софтуера на неограничен брой станции, но учебното съдържание, създадено с него, не може да бъде споделяно свободно. Как в този случай ще достигнат подготвените от вас учебни материали до учениците и други колеги?
- Урочното съдържание, създадено от Вас може да се споделя, но не може да се използва в каквото и да е своя форма от други.
- Може да използва, но не онези части, които са били част от използвания от Вас софтуер (изображения от библиотеката на софтуера, аудио и видео файлове, шаблонни форми и др.)
- Може да се споделя всичко.
9. Съвместимост на файлови формати
За учителите, които не искат да бъдат „заключени“ към един конкретен файлов формат, е доста важна възможността създаденият от тях ресурс да бъде в състояние да се движи от една марка на бяла дъска в друга. Така могат да споделят техни образователни ресурси и да използват чужди такива.
- Възможности за Import/Export на/във файлови формати, различни от специфичните за съответния софтуер
- Възможност за управление на други образователни ресурси.
Автори:
Ангел Ст. Ангелов – Ачо и Таня Сребрева